Články od Lotus English

Revoluční výuková metoda

Revoluční výuková metoda... ano, dnes mi přišla další z mnoha podobných nabídek, které jako lektorka a koučka dostávám od vydavatelství nejrůznějších softwarů a produktů pro „výuku dle nejnovějších vědeckých poznatků“. Většinou se jejich program nazývá něco na způsob SUPER TURBO LEARNING a podobně. Že se mám na to certifikovat a pak to mám zakoupit, zařadit a že z toho budu profitovat jak já, tak studenti.

Jasně, zalezu, zamknu a fertig. STRČIT HLAVU DO POČÍTAČE.

Třikrát a barevně.

Většinou jako důkaz uvádí Product Manažeři tři slidy statistických tabulek, které mne jako mají ohromit, a dodají, že toto privilegium certifikovat se na jejich program dostávají jen ti nejzkušenější a nejvybranější lektoři (ano, to je všech těch devět set privilegovaných, jejichž maily jsou v skrytých kopiích).

Nechápejte mne tak, že to odsuzuju. Pokud někdo už je kyberprostorem natolik pohlcený, tak to pro něj je „přirozené“, instalovat další pekelně drahý program a podle něho „jet“. Učit se to, co oni po něm chcou (omlouvám se, to je osm let strávených v Brně) a jak to po něm chcou. Tak trochu vlastně bez něj. Na střední a vyšší pokročilosti úplně zbytečné, ale inu − jak je komu libo, není to špatné. V jedné referenci jsem četla, že studentka byla ráda, že mohla mluvit jenom sama s počítačem a nemusela se stydět ani ve skupině ani před soukromým lektorem.

Jenže já si radši s lidmi povídám. Když se stydí, tak brnění odkládáme postupně. Taky je někdy vezmu za ruku nebo si hrajeme jako malé děti. Vymýšlíme si příběhy. Můj táta mi jako malé vyprávěl před spaním příběhy o Vesmíru a já si pamatuju, jak jsem hltala každé jeho slovo a tajila dech. A ač teprve sedmiletá, měla jsem brzy slovní zásobu spisovatele.

To co mě baví, je být ve výuce přítomná a otevírat nejen mysl, ale i srdce. Cítit, jak se člověku mění energetika, když se mu otvírá svět nového jazyka a když přijme možná i výzvu, vyjít z komfortní zóny. Miluju, když lidi odcházejí s pocitem lehkosti.Source: http://www.flickr.com/photos/ishmaelo/225833750/

„Tak a dneska večer si pustím další to skvělé video!“ loučila se těmito slovy nedávno Veronika. „Jo a jaký mám ještě domácí úkol?“
S kolegy jsme na loňské konferenci pro učitele anglického jazyka v Olomouci účinky podobných vět nazvali teaching orgasm..
Ano – internet je pro výuku v neanglickojazyčné zemi pokladnice plná skvělých zdrojů a mluvené řeči, kterou rozhodně v kurzech používám a doporučuji. Ale zažít partu lidí, kteří chtějí spolu trávit čas a bavit se, nad to prostě podle mě není. Jazyk totiž není znalost, předmět k naučení, tak jak ho máme ve školách v rozvrhu vedle dějepisu a chemie. Je to především sociální a komunikační dovednost, kterou rozvíjíme v interakci. Jenže my jsme natolik zvyklí brát to jako těžké učení latinských termitů, viz předchozí věta, že skoro zapomínáme, že je možné cítit se hravě a uvolněně.

Takže tohle mám v úmyslu měnit. Jestli ona to nebude revoluční metoda.